Zakładanie restauracji – pomysł na biznes

Jedzenie nigdy się nie znudzi i zawsze będzie sporo chętnych. Dlatego nieustannie na rynku gastronomicznym pojawiają się nowe lokale, od malutkich lokalnych knajpek, przez objazdowe food trucki, po szykowne restauracje z trzema gwiazdkami Michelin. Każda z nich ma swoje wady i zalety, wybraną grupę odbiorców i dobrany sposób serwowania. O czym trzeba pamiętać przy zakładaniu własnego lokalu gastronomicznego?

Dobry plan to podstawa

wnętrzekawiarni

Na samym początku najważniejsze jest określenie, jakiego rodzaju lokal chcesz prowadzić (czy to ma być restauracja typu fine dining, bar z hot dogami, food truck, czy może kawiarnia lub śniadaniownia). Mając już określony typ, łatwo jest dobrać odpowiednią grupę odbiorców i lokalizację, która przyciągnie ich największa ilość i będzie dla nich atrakcyjna. Przed założeniem lokalu warto przygotować biznesplan, w którym określa się wartość rynkową nowego miejsca i usługi. Można określić również przyszłe zyski i straty, źródło funduszy i czas, w jakim wszelkie koszty się zwrócą.

Od innych przedsiębiorstw i biznesów, lokale gastronomiczne cechują się tym, że trzeba najwięcej uwagi poświęcić żywności i czystości całego wyposażenia. Dlatego przy planowaniu i budowaniu restauracji, bezustannie trzeba pamiętać o tym, by odpowiednio rozplanować układ pomieszczeń, odpowiednio zagospodarować przestrzeń, w której przygotowuje się jedzenie. Jest to ważne zwłaszcza dlatego, że sanepid bardzo często kontroluje czystość, etykę i spełnienie wiele wymogów przez dany lokal. Dlatego też konieczne jest zapoznanie się z ich lista wymagań.

Przykładowe pomysły na lokal gastronomiczny

Rodzaj lokalu, jaki chcesz założyć, zależy m.in. od tego, jakie masz fundusze, ile ludzi chcesz zatrudnić i jakie planujesz mieć koszty stałe. No i oczywiście w jakiej sferze czujesz się najlepiej.

  • Mała knajpka – może to być pierogarnia, naleśnikarnia, mała pizzeria, ale również wszelkiego rodzaju street foody np. kebab czy jedzenie azjatyckie bądź chińskie. Ich największą zaletą jest to, że zawsze znajdzie się na nie odbiorca. Gdy znajdują się przy ruchliwej ulicy, gdzie o każdej porze jest dużo przechodniów, zwiększa się prawdopodobieństwo, że ktoś wejdzie i zamówi jedzenie. W tym przypadku liczy się czas dostarczenia zamówienia, w przypadku ruchliwych ulic, większość ludzi woli dostać jedzenie szybciej i zjeść je szybciej, by wrócić od razu do pracy. W takich lokalach zazwyczaj zatrudnia się jedynie kilka osób, więc koszt utrzymania jest mniejszy.
  • Średniej wielkości lokal ze sprecyzowanym i dopracowanym menu – w zależności od preferencji można zająć się prowadzeniem restauracji nieco większych, z większą i profesjonalnie wyszkoloną obsługa. Najczęściej są to restauracje tematyczne np. z jedzeniem wyłącznie staropolskim, gruzińskim, środkowoeuropejskim, jak i restauracja indyjska lub tajska. W tym przypadku warto zwrócić większą uwagę na wystrój, aby goście mogli się w pełni zrelaksować i chętniej spędzić więcej czasu. Zazwyczaj w takich miejscach grupą docelową są ludzie, którzy wybierają takie miejsce wcześniej, nawet z rezerwacją miejsca. Dlatego tak ważna jest tutaj odpowiednia obsługa gości i jakość serwowanych dań.
  • Restauracje fine dining – są to już bardzo wyspecjalizowane lokale, w których dba się o każdy szczegół, od wystroju, przez obsługę gości, po serwowanie starannie przygotowanych dań przez profesjonalnie wyszkolonego szefa kuchni. Bardzo często są to miejsca, w których jedzenie traktowane jest jako przeżycie, doświadczenie, dlatego też każdy element musi być ze sobą powiązany. Z wysoką ceną wiąże się więc najwyższej jakości obsługa na każdym poziomie. Zazwyczaj też takie miejsca znajdują się w bardziej prestiżowych dzielnicach miasta.

Znaj się na rzeczy

food truck z zewnątrz

Jak widać jest wiele możliwości, każda z nich proponuje i wymaga od właściciela czegoś innego. Ważne jest ustalenie własnych możliwości logistycznych i finansowych oraz na jakim poziomie pragnie się znaleźć. W przypadku przedsiębiorstw gastronomicznych zalecana jest szersza wiedza na ten temat, gdyż ułatwia to zagospodarowywanie lokalem i ludźmi w nim pracujących.